معرفی تویوتا سوپرا مدل 2021 با ارتقا و موتور چهار سیلندر


تویوتا نسل کاملاً جدید سوپرا را برای مدل 2020 معرفی کرد اما حالا پس از گذشت مدت کوتاهی، به‌روزرسانی‌های بزرگی را برای مدل 2021 روی این کوپهٔ اسپرت انجام داده است. بدون شک بزرگ‌ترین خبر در مورد سوپرا مدل 2021 ارائهٔ پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو برای بازار ایالات‌متحده است. این نسخهٔ پایهٔ سوپرا محسوب می‌شود و شکاف بین GT86 و سوپرا 3 لیتری را پُر می‌کند.

این موتور چهار سیلندر که از ب‌ام‌و گرفته شده و پیش‌ازاین در ژاپن و اروپا ارائه شده بود، 255 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این پیشرانه اما توسط همان گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک نسخهٔ 3 لیتری صورت می‌گیرد؛ اما سوپرا 2.0 اما هرگز خودروی تنبلی نیست زیرا ظرف 5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن به‌صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

سوپرا 2.0 علاوه بر قیمت پایین‌تر، مصرف سوخت کمتری هم دارد هرچند که هنوز اعلام نشده در هر صد کیلومتر چند لیتر بنزین مصرف می‌کند. این بهبود مصرف سوخت هم به خاطر پیشرانهٔ کوچک‌تر و هم وزن کمتر است زیرا سوپرا پایه 1443 کیلوگرم وزن دارد درحالی‌که وزن سوپرا 3.0 مدل 2021 دقیقاً صد کیلوگرم بیشتر است؛ اما در سوپرا پایه فقط پیشرانه کوچک‌تر نشده بلکه ترمزهای جلوی آن‌هم کوچک‌تر شده و کالیپرهای تک پیستونه جایگزین نمونه‌های چهار پیستونهٔ نسخهٔ شش سیلندر شده‌اند.

علاوه بر این، در سوپرا 2.0 یک سیستم صوتی با چهار بلندگو جایگزین سیستم 10 بلندگویی شده، تنظیم دستی صندلی راننده جایگزین تنظیم برقی 14 جهته شده و دیفرانسیل فعال و تعلیق تطبیقی نسخهٔ شش سیلندر نیز در آن حذف شده است؛ اما ازآنجایی‌که کاهش وزن سوپرا 2.0 در کل خودرو پخش شده، توزیع وزن 50-50 آن حفظ شده و جلوی سبک‌تر آن نیز احتمالاً موجب چابکی بیشتری در پیچ‌های خواهد شد.

اما خبرهای خوب برای طرفداران سوپرا به اینجا ختم نمی‌شود چراکه نسخهٔ 3 لیتری هم برای مدل 2021 افزایش قدرت را تجربه کرده و شاسی آن‌هم مجدداً تنظیم شده است؛ بنابراین حالا سوپرا 3.0 دقیقاً مثل همزاد آلمانی خود یعنی ب‌ام‌و Z4 M40i قدرتی برابر با 382 اسب بخار و گشتاوری برابر با 500 نیوتن متر دارد که 47 اسب بخار و 5 نیوتن متر بیشتر از مدل 2020 است. به لطف این نیروی بیشتر، سوپرا 3.0 مدل 2021 ظرف 3.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که 0.2 ثانیه سریع‌تر از مدل 2020 است.

علاوه بر این، مهندسین تویوتا روی افزایش مقاومت سوپرا 3.0 در برابر بادی‌رول و تقویت پایداری آن در پیچ‌ها هم کار کرده و با تنظیم جدید کمک‌فنرها، سفتی جانبی خودرو را افزایش داده‌اند. همچنین آن‌ها برنامه‌نویسی سیستم فرمان برقی، تعلیق تطبیقی متغیر، سیستم کنترل پایداری و دیفرانسیل فعال را هم با تغییرات سخت‌افزاری تطبیق داده‌اند. درنتیجهٔ این تغییرات حالا سوپرا شش سیلندر در تغییر جهت‌های سریع پایدارتر شده است.

در سوپرا مدل 2021 همچنین نسخهٔ جدیدی بنام 91 Edition جایگزین Launch Edition مدل 2020 شده است. از این نسخه فقط هزار دستگاه تولید می‌شود و فقط با پیشرانهٔ شش سیلندر در دو رنگ بیرونی انحصاری ارائه می‌شود. این نسخه از اسپویلر عقب فیبر کربنی، رینگ‌های مشکی مات، گرافیک روی ستون C، قاب فیبر کربنی آینه‌های جانبی و کالیپرهای ترمز برمبوی قرمزرنگ برخوردار است. در داخل سوپرا 91 Edition نیز آلکانترای مشکی‌رنگ با تریم چرمی و دوخت آبی‌رنگ ارائه شده است.

و در آخر تمامی نسخه‌های سوپرا برای مدل 2021 بجای نمایشگر 6.5 اینچی قبلی به‌صورت استاندارد به یک نمایشگر بزرگ‌تر 8.8 اینچی مجهز شده‌اند. ارائهٔ پکیج‌های سفارشی ایمنی و تکنولوژی هم تکمیل‌کنندهٔ به‌روزرسانی سوپرا برای مدل 2021 است. تویوتا سوپرا مدل 2021 در ماه ژوئن وارد نمایندگی‌های فروش در ایالات‌متحده می‌شود و قیمت آن نیز در زمانی نزدیک به عرضه به بازار اعلام خواهد شد.

[دانلود ویدئو]